część 1 – Zaczynamy!

Najlepszym sposobem, żeby zacząć przygodę z biegiem na orientację jest… start w zawodach. Trochę to nietypowe podejście, ale właśnie w ten sposób najlepiej zacząć i w praniu zobaczyć jak to jest pobiegać z mapą. W większości dużych polskich miast organizowane są mini-zawody, czy to wieczorami w ciągu tygodnia, czy w weekendy. Na stronie http://orienteering.org.pl/ znajdź kontakt do najbliższego Tobie klubu, spytaj o zawody, wybierz trasę dopasowaną do Twoich umiejętności, zgłoś się i spróbuj :)

Sprzęt

Na pierwsze zawody nie potrzebujesz superspecjalistycznego sprzętu. Ubierz się tak, jak zwykle, gdy wychodzisz pobiegać, czy pospacerować na dworze. Jeśli zawody odbywają się w lesie pamiętaj o długich spodniach! Szkoda, żeby podrapane od jeżyn i poparzone przez pokrzywy nogi zniechęciły Cię na samym początku.

Jeżeli masz wybór w rzeczach do biegania polecamy:
- spodnie/getry 3/4  + długie skarpety (mogą być piłkarskie)
- góra (w zależności od pogody długa lub krótka) z lekkiego nie chłonącego wody materiału, najlepiej przylegająca do ciała (nie będzie haczyć się o gałęzie)
- opaska na czoło – lecący do oczu pot utrudnia czytanie mapy
- buty – bez amortyzacji, z mocnego, odpornego na rozdarcia materiału i z agresywnym bieżnikiem (Polecamy buty firm Inov-8, Icebug, Walsh, VJ)

Warto również zainwestować w dobry kompas – polecamy firmy Silva i Moscompass.

WSKAZÓWKA: Po zawiązaniu butów sklej sznurówki plastrem lub taśmą klejącą, poszycie leśne potrafi rozwiązać nawet najmisterniej zawiązany supeł.

Mapa

Mapa w orientacji sportowej jest wykonana wg międzynarodowych standardów, dzięki czemu na zawodach w Polsce wygląda tak samo jak na zawodach w Szwajcarii, Norwegii czy Nowej Zelandii. Mapa jest bardzo dokładna, dużo dokładniejsza od innych map terenu z jakimi się wcześniej spotkałeś. Najbardziej popularną skalą jest 1:10 000 (1cm – 100m), zdarzają się też mapy w skali 1:15 000, 1:7500, a w biegach sprinterskich często odbywających się w mieście 1:5000.

Przed startem w zawodach warto zapoznać się z legendą mapy. Zawiera ona wiele pozycji, ale na początek najbardziej interesowały nas będą elementy liniowe (drogi, ścieżki, linie wys. napięcia, rowy, strumienie itp.) oraz kolory jakimi są oznaczone poszczególne typy terenu.

Trasa

Mapę otrzymujesz dopiero w momencie startu. Czas już leci, więc musisz się szybko zorientować, w którą stronę zacząć bieg. Na mapie start jest zaznaczony różowym trójkątem. To właśnie tam się znajdujesz. Zazwyczaj jest to bardzo charakterystyczne miejsce jak skrzyżowanie ścieżek, powinno być Ci łatwo ustawić prawidłowo mapę.  Poszczególne punkty zaznaczone są kółkami, a linie między nimi wskazują kolejność w jakiej mają być zaliczone. Ustaw mapę (możesz wspomóc się kompasem), wymyśl trasę do pierwszego punktu. Jakie elementy będziesz mijał po drodze? Czego będziesz się trzymać, żeby przez cały czas wiedzieć gdzie jesteś? Podjąłeś już te decyzje? Dopiero teraz ruszaj!

Punkt kontrolny

Na mapie różowe kółko a w terenie to trójwymiarowy pomarańczowo-biały lampion na stojaku. Na stojaku powinien być również kod punktu oraz urządzenie do potwierdzenia na nim obecności. Będzie to dziurkacz albo puszka systemu sportIdent. Zawsze sprawdź czy punkt, do którego dobiegłeś ma prawidłowy kod, bo w lesie mogą stać punkty z innych tras.

Meta

Znalazłeś wszystkie punkty? Meta na mapie zaznaczona jest podwójnym kółkiem. Najczęściej dobieg do niej jest wyszarfowany od ostatniego punktu. Jeśli na zawodach używany jest system sportIdent pamiętaj, aby podbić puszkę Finish, która zatrzymuje Twój czas. Znajdź miejsce, gdzie sczytasz dane ze swojego chipa i dostaniesz wydruk z międzyczasami z biegu. Porównaj się z innymi zawodnikami, gdzie poszło Ci dobrze, a gdzie popełniałeś błędy?

WSKAZÓWKI!

  • trzymaj mapę prawidłowo zorientowaną przez cały bieg. Kierunek poruszania się w terenie powinien zawsze odpowiadać temu na mapie.
  • złóż mapę, będzie Ci łatwiej odnaleźć się na niej w czasie biegu
  • „Kciukuj” :) Trzymaj mapę w taki sposób, żeby kciukiem przez cały czas wskazywać obecne położenie
  • Zawsze sprawdzaj kod punktu
  • Pamiętaj, aby dostosować swoje tempo do umiejętności nawigacyjnych. Jedno zagubienie może zniweczyć cały włożony w bieg wysiłek.